VR-ral a mozgáskorlátozottakért
VR élménynap a Holoszoba és a Motiváció Alapítvány szervezésében
VR (virtual reality) élménynapot hirdetett a Holoszoba és a Motiváció Alapítvány azzal a céllal, hogy felderítse, a fogyatékkal élő emberek hogyan élik meg a virtuális valóság adta lehetőségeket, tapasztalatokat, illetve mennyiben tudják használni a rendelkezésre álló eszközöket. A szervezők továbbá arra is kíváncsiak voltak, hogy vajon, a résztvevők véleménye szerint, mennyiben hasznosíthatók akár mozgásszervi rehabilitációk, kezelések során is, hiszen idővel ez egyre inkább bizonyítottabbá válik. Ám a jó hangulat, az ismerkedés sem maradhatott el.
Egyre több cikk lát napvilágot élménybeszámolóktól tudományos szakirodalmon át külföldön arról, hogyan válhat mozgláskorlátozottak, fogyatékkal élők számára élménnyé, tapasztalattá a VR, azaz a virtuális valóságban történő létezés. Nem véletlen, a téma egyre több kutató érdeklődését is felkelti. Leginkább azt vizsgálják, hogyan alkalmazhatók ezek az eszközök mozgásszerveket, idegrendszert érintő rehabilitációk során. Tapasztalataik azt mutatják, hogy olyan ingerek, agyi stimulációk érik a kezelteket a VR-játékok játszásával, amelyek segíthetnek egyrészről közelebb kerülni a fogyatékkal élők betegségéhez, másrészről pedig akár korábban bénultnak hitt izomcsoportokat is működésbe hozhatnak.
A Holoszoba a Motiváció Alapítvánnyal közösen – kapva ezen kutatások tanulságain és a témában rejlő lehetőségeken – kívánta széleskörben megismertetni fogyatékkal élő emberekkel a virtual reality-t.
A Motiváció Honvéd utcai székházában kapott helyet a rendezvény, ahová a Holoszoba kettő VR-szettel, két Oculus Rifttel és számítógépekkel, valamint rengeteg VR játékkal érkezett. Szükség is volt nagyobb térre, ugyanis több tucatnyian látogattak el az eseményre.
Az érdeklődők a Motiváció Alapítvány felhívására érkeztek, amit a saját honlapjukon és a facebookon tettek közzé. Az alapítvány közösségét alkotók mellett a SUHANJ! Alapítvány képviseletében is többen érkeztek. A résztvevőkkel, amennyiben hozzájárultak, riportokat is készítettünk azzal a céllal, hogy megismerhessük a tapasztalataikat, hogy milyen élményekkel gazdagodtak a VR-videók, -játékok kipróbálása közben, illetve, hogy mit gondolnak az eszközök egészségügyi alkalmazhatóságáról.
A résztvevők nagy része, saját elmondásuk szerint gyakran játszik játékokkal, vagy ha az utóbbi időben nem is, régebben többször ült számítógép, konzol elé – többnyire a kikapcsolódás, szórakozás kedvéért, ám rendszeresen keresik a kihívásokat is. Legtöbbjük, ez utóbbi miatt is, nagy érdeklődéssel érkezett az élménynapra.
Józsefet, aki születése óta mozgássérült, a kíváncsisága hozta el az eseményre, hogy – egy-egy játék erejéig – mekkora mértékben tud úrrá lenni félelmein.
„Éreztem, hogy itt akár baj is lehet, mert nagyon közel éreztem magamhoz az aszfaltot. Például ahogy közeledtem egy kanyarhoz – bár tudtam, hogy éppen benne vagyok a virtuláis valóságban –, folyamatosan próbáltam magamnak magyarázni, hogy nem hat rám G-erő”
– mesélte az élményeit, miután kipróbált egy Forma 1-es játékot. Szerinte a játék nyújtotta élmény lebonthatja a falakat kerekesszékesek és egészséges emberek között, akik a technológia nyújtotta lehetőségek által ugyanúgy élvezhetik a játékokat. Szerinte az ember a saját félelmeit is képes lenne kezelni vele.
Attila, aki amellett, hogy kerekesszékes, kézkoordinációs mozgásproblémákkal is küzd, az egyik legnagyobb kihívásának azt tekintette, hogyan lesz képes a kontrollerek irányítására. Ezen a téren úgy érzi, fontos lenne fejlődnie még a technológiának.
„A VR erre van kitalálva, és nagyon is alkalmas erre, hogy a mozgalmas hétköznapok közben az embernek legyen lehetősége kikapcsolódni”
– osztotta meg velünk gondolatait.
Ám az esemény nem pusztán mozgáskorlátozottak számára volt nyitott: Csaba, akinek a bal agyféltekéje rendellenesen működik, nagy érdeklődéssel érkezett. Ő inkább a történetközpontú játékokat részesíti előnyben, és a későbbiekben el tudna képzelni olyan játékokat VR-ra, amik leginkább történetekre, azok alakításában való aktívabb részvételre építenek. Elmondása szerint, fogyatékossága miatt is, alaposan lefárasztotta szellemileg a VR-eszközök használata – részben ezért is érkezett, hogy megtudja, milyen hatásai lehetnek rá nézve. Viszont a későbbiekben is szívesen igénybe venné – tette hozzá.
Zoltán rengeteg potenciált lát a VR-élmény akadálymentesítésében – az egyik ilyen nyomvonal szerinte a kézkoordinációs problémákkal rendelkezők rehabilitációjában való fokozottabb részvétel lenne:
„Eltudom képzelni, hogy közeljövőben kézfunkció-problémás emberek számára születhetnek olyan játékprogramok, amik használatával gyakorolhatják a finommotorikus mozgásokat, ezek pedig egy idő után be tudnának vésődni – tehát akár az oktatásban, akár a rehabilitációban is segíthet.”
– Hozzátette, hogy a VR-játékok játszása közben szerinte egy mozgáskorlátozott el tud szakadni saját akadályozottságától – ami természetesen függ a játékoktól és a kezelői felülettől. Ugyanis azzal, hogy az ember belecsöppen egy virtuális térbe egy saját virtuális karakterrel, „korlátlan” dolgokat tehet meg; ha akar, sétálgathat, ha akar, hegyet mászhat.
Zoltán álláspontját többen is osztották: köztük a SUHANJ! Alapítványtól érkezők szülei is, akik meg vannak róla győződve a látott eredmények alapján, hogy nagy haszna lenne a mozgássérültek rehabilitációja során az eszközöknek – a kikapcsolódás és a szórakoztatás mellett, amiért a Holoszoba eleve létrejött három évvel ezelőtt.
„Eddigi tapasztalataim alapján úgy gondolom, hogy például műtétek után, rehabilitációk során tudnák hasznosítani – ez adhat egy löketet a finommotorikus mozgás beindításához. Lányomat a jobb kezével műtötték, amit azóta is nehézkesen használ, kiiktatja a hétköznapjaiból, hogy mozgassa, ám a játékokkal eltöltött ideje során úgy tapasztaltam, hogy aktívan használta, mivel rá is volt kényszerítve”
– osztotta meg velünk Anett édesanyja, aki úgy tapasztalta, hogy a kezdeti nehézségek után – mint az eszköz használatba vétele, az ismerkedés a VR-élménnyel – lánya nagy élvezettel játszotta a játékokat, és ha tehette volna, estig is ott marad.
Dorka édesapja is úgy látja, kislánya olyan élményekkel gazdagodhatott, melyeket egyébként a valóságban, mozgáskorlátozottsága miatt nem tapasztalhatna meg: a VR-szemüveg és a kontrollerek segítségével képes volt a virtuális téren belül 360°-os szögben körbenézni, hullámvasútra felülni, használni a karjait.
Gergő és párja, Judit szintén kíváncsisággal érkeztek. Kiemelten fontosnak tartották a rendezvényt már abból a szempontból is, hogy ez a mozgáskorlátozottak esélyegyenlőségét is előtérbe helyezi.
„Nem voltunk biztosak abban, hogy ez a technológia nekünk, mozgáskorlátozottak számára is elérhető-e egyáltalán – egészen eddig a pontig” – mondta el Judit, és kiemelte, hogy szerinte az egészségügynek nagyobb hangsúlyt kellene fektetnie ezekre az eszközökre.
Kettejük véleményét osztották az esemény szervezői is. Zalabai Péterné a Motiváció Alapítvány életre hívója és vezetője szerint több ehhez hasonló eseményre lenne szükség Magyarországon élő fogyatékossággal élők számára.
„Amikor 1991-ben megalapítottuk a Motiváció Alapítványt, ez is a célkitűzéseink közé tartozott, hogy a fogyatékossággal élőket is megismertessük a társadalommal, társadalmi jelenségekkel, és elfogadtassuk azt a másságot, amit ők képviselnek. Minden olyan kezdeményezést, amely ebben a segítségükre lehet, maximálisan támogatjuk. Példaértékűnek tartjuk, mert olyan élményeket adhat a VR súlyosan mozgáskorlátozott emberek számára is, amiket a mindennapi életben egyáltalán nem élhetnek át”
– összegezte gondolatait, és hozzátette, mindenképpen számít további együttműködésre a Holoszobával.
Kovácsné Győrik Kinga, az Alapítvány fejlesztési csoportvezetője azért is tartja fontosnak ezt a rendezvényt, mert az esélyegyenlőség szellemében fontos lenne minél több fogyatékossággal élőt hozzájuttatni ehhez az élményhez, mivel nekik is joguk van hozzá.
„Örülnénk, ha ennek az eseménynek lenne folytatása”
– tette hozzá, hiszen azt is tapasztalta, hogy minden résztvevő nagyon jól érezte magát.
A Holoszoba Mozgássérült-VR napját az MTV is érdekesnek találta, ezért az Esély című műsorral eljöttek hozzánk forgatni. Ugyanakkor a felvett riport sajnos már nem elérhető a televízió archivált videói között.
A Holoszoba által készített rövidfilm viszont nagyon is elérhető és itt meg is lehet nézni:
Az esemény szervezésében és megvalósulásában nagy szerepet játszott a videóban is szereplő Kőszegi Tamás, a Motiváció alapítvány munkatársa, aki sajnos pár hónappal az élménynap után elhalálozott, így nem láthatta az elkészült videót.
Tamással rengeteget beszélgettünk a virtuális valóságban rejlő lehetőségekről a mozgássérültek tekintetében. Mondhatjuk, hogy a projektnek Ő volt a szülőatyja.
Cikkünket az Ő emlékére ajánljuk.
Köszönetet mondunk továbbá
- A Motiváció alapítványnak,
- Suhanj alapítványnak,
- A Flameland stúdiónak,
- Varga Vajk Vilmosnak,
- Baranyi Gergelynek,
- Pető Andreának,
- Urai Dávidnak,
- Tóth Zoltánnak,
- Weidemann Krisztiánnak,
- Ilisics Gábornak,
- Csomós Jutkának,
- Csomós Lászlónak,
- Kajári Józsefnek,
- Zalabai Péternének,
- Kovácsné Győrik Kingának,
- Helmeczi Erikának
Holoszoba VR & Gamer Tech kölcsönzés
Keress minket bizalommal!
Telefon: +36 30 828 63 31
Email: rendezveny@holofedelzet.hu
Csomagátvétel: 2084 Pilisszentiván, Rét utca 52.
Kövess minket!